دو کتاب از گاستون باشلار به فارسی منتشر شد

نویسنده: سهامی انتشار

کتاب‌های «آب و رویاها» و «هوا و رویاها» اثر گاستون باشلار با ترجمه‌هایی از مسعود شیربچه و معظم وطن‌خواه توسط انتشارات نقش جهان روانه کتابفروشی‌ها شدند.

کتاب‌های «آب و رویاها» و «هوا و رویاها» اثر گاستون باشلار با ترجمه‌هایی از مسعود شیربچه و معظم وطن‌خواه توسط انتشارات نقش جهان روانه کتابفروشی‌ها شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات نقش جهان دو کتاب از گاستون باشلار فیلسوف فرانسوی به نام‌های «آب و رویاها»، و «هوا و رویاها» را با ترجمه مسعود شیربچه و معظم وطن‌خواه منتشر کرد. علیرغم اهمیت باشلار در فلسفه‌های معاصر غربی، پیشتر این دو کتاب به فارسی منتشر نشده بودند.

گاستون باشلار فیلسوف فرانسوی و معمار نظریه «تخیل عنصری» است. نظریه وی بر مبنای قانون چهار عنصر است که انواع مختلف صور خیال و تخیل ماده را بر مبنای پیوند آنها با چهار عنصر آب، آتش، هوا و خاک دسته‌بندی می‌کند.

از میان کتاب‌های پنج‌گانه‌ای که باشلار در حوزه تخیل عنصری نگاشته، دو کتاب «آب و رویاها» و «هوا و رویاها» دلکش‌ترین، شاعرانه‌ترین و خیال‌انگیزترین آنهاست.

«آب و رویاها» (جستاری در باب تخیل ماده) در هشت فصل و یک موخره تنظیم شده: تخیل ماده، آب‌های زلال، آب‌های عمیق، عقده خارون، آب در ترکیب با دیگر عناصر، آب مادرانه، نظام اخلاقی آب، بلندمرتبگی آب، آب چرخاشگر و صدای آب.

«هوا و رویاها» (جستاری در تحیل حرکت) شامل دوازده فصل و دو موخره است: رویای پرواز، بوطیقای بال‌ها، سقوط خیال‌پردازانه، آثار روبر دُزوال، نیچه و روان عروج‌کننده، آسمان آبی، صور فلکی، ابرها، سَحابی، درخت هواگون، باد، پچپچه خاموش، ایماژ ادبی، فلسفه جنبشی و فلسفه پویا.

کتاب‌های «آب و رویاها» و «هوا و رویاها» با تیراژ ۷۷۰ نسخه و بهای ۸۵ هزار تومان و ۱۱۵ هزار تومان از سوی نشر نقش جهان منتشر شده است.